torsdag 12 december 2013

Idag för exakt ett år sedan

Idag gick jag och tänkte på hur livet såg ut för ett år sedan, exakt på dagen alltså. Jag kom ihåg just exakt på dagen eftersom jag stressade hem från ett vinterklätt Närke och Smultrongården för att hinna till luciafirande och lussebullsfika i Strängnäs. Idag var det repris på dagis helt underbara unika men ändå så otroligt likadana luciatåg. Då hade vi nästan precis satt igång och plåtat för Smultrongårdenboken (tex plåtade vi den här snyggingen då), och känslan av att göra en bok var lite lätt översvämmande. Ett stort projekt är som roligast i början när allt är möjligt och orken på topp. Inget är rutin och allt kan hända. Att vi då, för exakt ett år sedan, pratade om att vi skulle åka till den lilla bergsbyn Vence senare på våren och göra ett Frankrike-kapitel kändes för glassigt för att vara sant. Men så blev det, en tur till södra Frankrikes storstäder och bergsbyar. Och speciellt till den lilla staden Vence som smultron-Eva kan ungefär lika bra som sin egna lilla butik. (Iallafall i jämförelse med mig) Det var vår, det var baguetter, solglasögon, grönsaker, antika föremål, vackra människor, hundar överallt och det var vårt jobb att dokumentera det här. Så jäkla roligt att gå in i nåt och tänka bild totalt hela tiden, annars kan jag numera känna att jag är bild 9-5, när jag hämtar barn, storhandlar och kokar potatis faller bild bort. Kanske trist. Ibland vill man ju gärna vara den där svåringen till konstnär som slukas av sitt kall. Men så är det oftast alltså inte för mig. Och till skillnad från förra året, exakt på dagen, vet jag idag inte alls vad som händer i vår. Inte en aning. Men bring it, allt kan gärna få hända. 





Bilder från boken Mer om livet och smakerna på Smultrongården
Av: Eva Eriksson Foto: Lina Östling






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar