tisdag 5 november 2013

Sköna pyjamasdagar i studion

 

Idag har delar av hemmet förvandlats till fotostudio. Valde omsorgsfullt den del av huset jag ogillar mest: högen med gipsskivor som vi lagt MITT emellan två rum. Den är som en skitjobbig jätteklumpig trapp som bara minner om vad vi borde göra. Men nu får den visa att den duger till mer än så, och det gör den bra. Det är nämligen nyheter till PotteryJo:s webshop som plåtas, och inom snar framtid kommer ni kunna se och handla massa nya sköningar på nätet! Kika in och bli inspirerad här.

Det bästa med hemmastudio är att man kan lyssna på hög musik och ha pyjamas hela dagen. Jippi.

Jag har även varit flitig och uppdaterat min hemsida med lite bilder från boken Mer om livet och smakerna på Smultrongården. För att få en glimt om hur bred boken faktiskt är rent innehållsmässigt så tycker jag att du ska ta och kika här! Det är många som frågar vad boken handlar om, och även om den kategoriseras som "matlagning/recept" hos bokhandlarna måste jag flika in att den är så mycket mer än det. Evas små berättelser om livet och dess möten här och nu och då, varvas med reportage om livet på landet, DIY-pyssel och såklart även recept på allt från smaskiga tårtor till lyxig trerätters i säsong. Själv är jag helt såld på det franska kapitlet som gav oss chansen att uppleva Rivieran i våras. Hela den resan blev så fri och lustfylld. Att få vara spontan med kameran var som att flyttas tillbaka till en tid då fotograferandet fanns bara för att det var roligt. Ett jobb är ett jobb och innebär ju som bekant så mycket mer. 
(Fast ibland när jag är på jobbet känns det som att jag leker för det är så roligt)

www.linaostling.se

2 kommentarer:

  1. Åh jag önskar att jag hade ett jobb som du!! Att få ha fotografering som yrke är min dröm. Vet bara inte vilken ände jag ska börja i. Har haft fotografering som hobby tre-fyra år och älskar mina fotostunder. Har gått några kurser på Medborgarskolan. Har du några bra tips på hur man börjar i liten skala?

    Hälsningar från kontorsråttan Lotta! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen ett roligt, varierande, spännande, bekräftande, kreativt och fritt jobb. Och såklart även krävande, stressande, ångestframkallande och lite ensamt ibland. Som jobb är mest tänker jag, även om frilans kräver lite extra disciplin. Jag kommer ihåg hur jag kände innan jag hade "riktiga" jobb, jag tittade runt på sånt jag ville göra och var så fast besluten om att det där kan jag också!! Mitt tips är att inspireras av det du brinner för, säg porträtt, googla leta och bygg en vägg hemma med de allra bästa porträtten du nånsin sett. Ha dom som målbild. Testa, youtube:a ljussättningar om du är intresserad av att sätta ljus eller låna någon i din närhet som har ett intressant uttryck och plåta i dagsljus. Testa allt. Uteslut det som inte passar dig. Till slut har du hittat vad DU gillar och är bra på. När du vet det kan du försöka hitta ett sammanhang att finnas och synas i. Bolla med andra entreprenörer, möjligheterna är oändliga. Kanske det finns små lokala butiker som skulle vilja sälja lokal konst? Ja du fattar. Jag har tidigare skrivit om sånt som fick mig att hålla fokus, kanske kan hjälpa någon annan? Kolla http://linaostling.blogspot.se/2013/03/4-tips-i-ett-vagskal.html

      Stort LYCKA TILL, och tack för kommentar och fråga!!!

      Radera