tisdag 3 september 2013

Matfotografering

Igår åt jag och Lotten pasta hela dagen, och emellanåt passade vi på att plåta av de vackra skapelserna.  Konstant mätta och 10 ljuvliga italienska pastarecept senare packade vi ihop alla våra pryttlar och pinaler och tackade för oss. En hel arbetsdag på exakt 8 timmar (inklusive konstant lunch på stående fot) tar det ungefär att göra ett sånt här jobb. Till det massor massor och åter massor av rekvisita och endast de bästa råvarorna. Och en hel del fotoutrustning såklart. 

Jag älskar att plåta mat. Punkt.

Det roligaste är när man får frossa i detaljer, flytta på en liten sardell fram och tillbaks och fundera i flera minuter på åt vilket håll den ska peka åt. Jag är också barnsligt förtjust i att spåna ihop rekvisitan. Vi gör ofta moodboards för att hitta rätt känsla och atmosfär. På pinterest kan man bli sittandes i timmar och bara frossa i vacker mat som nästan liknar små konstverk. Bestäm ett tema, typ vardagsrum, och Grattis - du har nu skaffat dig en ny hobby! 

Porslinet som kommer från by Mutti har inspirerats av traditionella old school motiv. Å gud vad jag gillar idén, och resultatet. Jag såg porslinet för första gången på Formex för några år sen, då var det rykande färskt. Känns förbaskat bra att äntligen få ha det med i en fotografering.
Bilden har jag norpat från min egen Instagram, där heter jag @dorismamma. In och följ om du vill se mer från fotograferingar och annat runtomkring. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar