måndag 23 september 2013

Barnrum in the making - 1

Mellan böcker och renovering planeras ett kalas här hemma. Någon fyller 6 år. Vi skissar för fullt på att färdigställa Ejes rum till självaste födelsedagen i början av oktober, som en födelsedagspresent- Fixa rummet, typ. Ja vi får väl se hur det går med den saken, tidsplanen alltså. 
Det här inlägget får bli den första av flera delar i serien Ejes barnrum tror jag. Förra veckan såg rummet ut så här. 

Ett stort rum (ett gammalt kök) har delats till två små rum med var sitt fönster.
Lyckligtvis känns fönstren inte inklämda eller malplacerade utan sitter helt naturligt i båda rummen och ger fint ljusinsläpp. Ps. Eftersom det varit kök här finns det finfint pärlspont. Den kommer vi behålla.



Här är en ihopknövlad skiss som tydligt förklarar hur rummet kommer att se ut. TYDLIGT var det. Eje är väldigt förtjust i våra renhorn, så de är utmärkta på skissen. Likaså hörnskrivbordet, som han själv önskat sig. Han vill inte ha ett stort skrivbord som stjäl för mycket legoyta, ursmart tänkte jag och blev avis för att inte jag kom på den idén.


Superenkel inspirationsmoodboard till att börja med. Jag och Eje valde ut tre accentfärger, bestämde att loftsäng och hörnskrivbord skulle funka fint. Och eftersom vi har kvar av fabriko-tapeten bestämde vi (jag) att även den ska vara ett inslag i rummet på något vis. 

Vi (jag) har kollat pinterest för tips och inspiration. Kolla gärna in fler bilder på temat loft här

Källa: Pinterest
Snodde tre-lampor-idén rakt av. Men våra ska hänga i olika nivåer så de får 3 olika syften. 

Källa: nid-design
Förvaring och trappa är ju ingen dum idé alltså.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar