fredag 22 mars 2013

4 tips i ett vägskäl

Idag ska vi till Uppsala på disputationsfest. Beundransvärt att någon fixar att vara trogen ett och samma ämne i evigheters evighet. Hatten av. Själv fruktar jag ett anfall av ögoninflammation, perfekt kombination med långklänning och nagellack. Det gäller än så länge ena ögat och utvecklingen är inte definitiv, bara en känsla av att det kommer bryta ut. Det har hänt förr och händer ofta i kombination med att det verkligen inte passar med ett svullet öga just då (gör det någonsin?). Men, värre saker har väl hänt tänker jag.

Häromdagen var jag inne i stan och träffade massa begåvat folk, bla Mikael som var hemma från NY på blixtvisit och då är det väl klart att man passar på att få sig en pratstund. Mikael är modefotograf, en väldigt duktig sådan, och sitter inne på en drös av bra tips. Vi sågs på härliga Vurma, som faktiskt känns lite speciellt just för att det faktiskt var lite där det startade för 3 år sedan. Då var jag i ett vägskäl, visste inte riktigt säkert vad jag skulle göra, hur jag skulle göra det och OM jag ens vågade tänka på att göra det. Att gå tillbaks och jobba som fotograf efter en massa år som anställd på bildbyrå. Så galet värdefullt att ha någon branscherfaren att bolla allt det där otäcka som man föreställer sig, hur gör man för att fixa kunder, hur säger man när man ringer, jobbigt att deala pengar och ta betalt.. Ja allt sånt som man vet att man vet, men ändå måste fråga och få bekräftat att man inte är ute och cyklar, sånt ältade vi en hel del. En mentor kan man säga. De tips jag fick då har jag försökt sprida som ringar på vattnet, så här är några uppmuntrande ord till dig som står där i vägskälet. 

1. Kontakta de personer och kunder som du VERKLIGEN vill jobba med, sikta högt och jobba inte med dom du inte tror tar dig dit du vill.

2. Var noga med att selektera ditt material, nämn och visa bara det som du tycker är det bästa, annars kan man ge sig tusan på att kunden nappar på det som du först tänkte inte skulle vara med.

3. Gör det med hjärtat. I mitt fall, plåta med hjärtat, det måste vara roligt och lekfullt, släpp allt och fall.

4. Det finns ingen biljett du måste vinna för att komma vidare. Allt är klyschigt nog möjligt och det handlar faktiskt sällan om att den som har dyrast utrustning är den bästa fotografen. Och det här vet jag faktiskt, det är helt sant.

Så låt oss sikta högt och ha en härlig fredag. Inspireras av fler vackra bilder av Mikael här
TACK snälla Mikael för då och nu.

Foto: Mikael Schulz

Foto: Mikael Schulz

Foto: Mikael Schulz

Foto: Mikael Schulz





2 kommentarer: