torsdag 29 november 2012

Perssons Kryddschema

Glad till tårar blev jag igår när jag skulle göra en affischrockad i vår lounge (som vi kallar den för vi tycker det låter så hiiimla coolt att ha en egen lounge). Kort om loungen: tanken är att man ska läsa, titta, tänka, njuta, dricka whiskey och samtala om livet i loungen. I loungen ska man INTE titta på TV, äta mat (snacks gills ej), och helst inte leka ta fatt. Och man får absolut INTE hoppa i vår soffa som är lika gammal som huset, hela 100 år. Egentligen vill jag att alla utrymmen ska vara familjevänliga, men tyvärr fixar inte en 100 år gammal soffa att hoppas i och vi gillar verkligen saker som är 100 år gamla. Nog om loungen. Hur som haver var jag i Göteborg häromdagen, mycket inspirerande och trevligt i ett väldigt fint hem!! Innan tåget hem passade jag på att rekordshoppa. Bla hittade jag en jättefin affisch på Artilleriet.


Ett utsnitt av affischen från Artilleriet 


En familjeanekdot och väldigt kär affisch på Mikael Wiehe behöver se nya rum och fick även donera sin gamla ram till vår nya hjärna som illustrerar välmående. Fint!!





Och det är nu de kommer, tårarna. Bakom Mikael-affischen hittade jag ett alster jag letat efter i 3 år (!!) Bara häromdagen pratade jag med familjen om Perssons kryddschema-affischen och konstaterade, efter ännu ett race i källaren, att vi måste ha slängt den av misstag i flytten. Men, istället hade vi gömt den på det smartaste stället vi kunde komma på!! Har inget minne av det men är så förbaskad glad åt att vi fått tillbaks vårt fantastiska kryddschema köpt på Hötorget för en 50-lapp. Ett riktigt fynd alltså. Då, för 6 år sen när jag köpte den hade jag ingen aning om värdet utan tyckte mest att det var roligt eftersom mannen är döpt Persson. Den här affischen har hängt med i alla kök vi bott i de senaste åren. Nu ska den upp igen och få en hedersplats i köket. 


Så här ser det ut, Perssons kryddschema


Inser hur mycket jag gillar affischer och posters. Det kanske inte är fin-konst, men nog visst blir det fint!!

1 kommentar:

  1. Har letat som en tok efter denna postern. Vet du vad den eller illustratören heter?

    SvaraRadera