tisdag 30 oktober 2012

Blunders du inte vill missa


Jag har den stora äran att medverka som månadens medarbetarei Sköna hem denna månad, TJOHOOO! Tro det eller ej. Medans jag stod och fotade Ellos-katalog ringde de och frågade det ena och det andra. Jeopardy-hjärnan föll som vanligt på plats och jag tänkte mest på allt smart som borde sägas här och nu, för det var ju såklart astight med tid och texten skulle skickats typ igår. 
Och ett porträtt att pryda texten var ju såklart ett måste! Jag tvingade Johanna Flyckt Gashi att försöka fånga mig när jag hyperventilerade och speedade utanför studion. Helt sjukt nervöst är det att bli fotad tycker jag. 
Jag önskar jag hade svaret på varför vissa människor (jag) har svårt att liksom se normal ut på bild, att vara fotogenisk helt enkelt. Kanske är det just själva fobin att bli förevigad som sätter käppar i hjulet? Mycket skönare att anonymt lufsa runt bakom kameran. För att bota denna fobi brukar jag skratta ihjäl mig och spela apa på bild, funkar ganska bra. Att försöka se normal ut är liksom ingen idé, och skulle kanske bara bli pinsamt. Nästa steg är nu att offentliggöra blunders, jag skrattar verkligen ihjäl mig (utan fotograf i närheten) när jag ser de här bilderna. När vi iphone-fotade det här var jag någonstans runt 99-100 på nervositetsskalan. Titta och njut. Eller inte… 

Och just det, om det är någon som saknar förstoringsglas finns intervjun att läsa med större text i senaste numret av Sköna hem. (nr 13)

Efter ca 80 bilder återstod det faktum att det är så här jag ser ut. Men vi hade en kul iphone-plåtning minsann. 

Mycket väsen för ingenting kan tyckas. Bilden är nog ca 2 x 2,5 cm stor. Och förhoppningsvis är detta slutet på min offentliga karriär :-)

8 kommentarer:

  1. Och snygg är du också, lägg av! Fast jätteroliga bilder, haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag har faktiskt hört att skönhet kommer inifrån. Kan ju vara en tröst när det vankas dålig hårdag och dylikt ;-)

      Radera
  2. You look loooovely! Och vet du att fick höra av en heeet stylist att du minnsann var månadens medarbetare när jag var i Sthlm sist och skröt om att du var min (bara min) fotograf. BRA jobbat Lina!
    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nähä, vad är det för heta stylister du hänger med?? Nyfiken och kanske avis.

      Radera
  3. Resultatet blev ju toppen! Men jag känner precis samma sak, Exakt. Jag ser en sak i spegeln men på bild ser jag så annorlunda ut att jag bara vägrar att bli fotograferad. Det blir aldrig bra. Aldrig. Jobbade som journalist och redaktör för många år sen, och var då tvingad att bli fotad från och till. Blev aldrig bra då heller, flera otroligt bra fotografer konstaterade samma sak: jag är helt enkelt otroligt o-fotogenisk. Deprimerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, tack snälla :-) Ja vi omöjliga har liksom inget ess i rockärmen i form av snygg fotomin, men vi är ju ofta glada och mår bra ändå!! Ett tips är att kolla på bilderna 5 år senare, trist bara att inse så långt efteråt att det där man ogillade då kanske inte var så farligt ändå... Hurra för instagram och andra filter som snyggar upp ett porträtt!!! Lycka till

      Radera